'Ik werk 35 jaar bij Staedion en ga nooit met tegenzin naar mijn werk'
Richard Teeuwisse, sociaal projectleider: “In de 35 jaar dat ik bij Staedion werk, ben ik geen dag met tegenzin naar mijn werk gegaan”
Wat houdt je werk als sociaal projectleider in?
“Ik begeleid bewoners tijdens een renovatie. De werkzaamheden duren meestal 5 weken per woning. In die tijd verblijven de bewoners in een logeerwoning. Daarover informeer ik ze. Ik ben een rustpunt en een vertrouwd gezicht voor ze, dat hebben ze nodig. Onze doelgroep van huurders wordt steeds kwetsbaarder. Dat is in alle grote steden zo. Sommigen begrijpen veel, anderen minder, en sommigen kunnen veel zelf, anderen juist niet, en die hebben ondersteuning nodig. Veel huurders zien ertegenop en ik kan zaken voor ze filteren en prioriteiten stellen. En ik ben er voor ze als ze even willen praten. Maar na de renovatie zijn ze meestal blij. Het is leuk om dat te kunnen doen.”
Wat vind je het leukste aan je werk?
“Met mensen omgaan. Nog steeds, na bijna 35 jaar bij Staedion. Ik ben blij dat ik hier terecht ben gekomen, want met mensen omgaan ligt me goed. De bewoners zijn meestal heel dankbaar. Vooral ouderen hebben behoefte aan een luisterend oor. Ik vind het fijn dat ik iets voor ze kan betekenen.”
Wat vind je goed aan Staedion?
“Je kunt verder groeien. In die 35 jaar heb ik 7 functies gehad. Zo ben ik ook verhuurmakelaar en bewonersconsulent geweest. Je kunt verschillende kanten op, er zijn diverse afdelingen. Als je interesse toont, kan er veel. Ik heb nooit overwogen om weg te gaan, want ik ben in al die jaren geen dag met tegenzin naar mijn werk gegaan. Dat komt ook doordat ik steeds in een nieuwe functie weer andere prikkels kreeg en gemotiveerd werd. Ik wil tot het einde van mijn loopbaan bij Staedion blijven.”
Werk je veel met anderen samen?
“Ik werk op de afdeling Wonen & Samenleven. Ons team Herstructurering telt zo’n 10 mensen. We zien elkaar elke dinsdag op kantoor. Verder werk ik samen met collega’s van Onderhoud & Vastgoed, die bepalen wat er bij een renovatie moet gebeuren. Ik zit dus tussen de bewoners en de teams in, maar ik ben er voor de bewoners. Het sociale vlak is net zo belangrijk als het technische. Ook planning is belangrijk. Huurders moeten op tijd naar de logeerwoning en terug, zodat die woning weer beschikbaar komt. Verder onderhoud ik contact met de opzichter en de uitvoerder van de aannemer.”
Wat zou je tegen sollicitanten willen zeggen?
“Dat je je goed moet realiseren wat Staedion is: een sociale huisvester. Onze corebusiness is het huisvesten van een sociaal kwetsbare doelgroep, dus je met die mensen heb je contact. Dat kan wel eens moeilijk zijn, dus je moet het interessant vinden om met die kwetsbare doelgroep om te gaan. Staedion staat voor huurders en zet de mens centraal. Daar moet je je in verdiepen en bewust voor kiezen.”
Wanneer ben je trots op wat je doet?
“Wat we aanbieden – een logeerwoning en daarna een gerenoveerde woning – vervult me met trots. Voorheen stond er een mobiel toilet aan de straat waar huurders tijdens een renovatie met hun wc-rol onder de arm naar toe moesten. Nu worden ze in de watten gelegd met een mooie, fris geschilderde en volledig ingerichte logeerwoning. Soms vragen bewoners zelfs: mag ik hier blijven? Alles wordt voor ze geregeld. Daar ben ik trots op. We kunnen goede faciliteiten bieden. Als je daar zelf achter staat, is het ook makkelijker om zaken rondom de renovatie bij huurders te brengen.”